Friss topikok

Erőszakos Underground avagy a Skrillex-effektus

2011.03.22. 18:33 sparkie

Pár hete járt nálunk Skrillex, az elektronikus tánczene egyik legígéretesebb feltörekvő producere. A telt házas buli a Studioban azonban tökéletesen rávilágított arra, hogy legyen szó bármilyen urbánus elektronikáról, a műfajok hangzásának evolúciója valahogy mindig eljut az agresszivitásig. Ez pedig a legtöbb esetben a zsáner felkapottságához, mainstreammé válásához, majd a lassú érdektelenségéhez vezet.

A 2000-es évek közepét itthon és Európában a drum and bass előretörése jellemezte. A kezdeti nagy öregek amen breaken alapuló, jungle-ösebb darabjait felváltották a nem Nagy-Britanniából jövő producerek szerzeményei. Concord Dawn, Black Sun Empire és a műfajban elsőként komolyabb kereskedelmi sikert elérő Pendulum. Az eddigi mosolygósabb, vidámabb hangulatú, sokszor instrumentális darabokat egy mélyebb, elszállósabb szerzeményáradat sodorta el. Előtérbe kerültek a női vokálos és borongósabb trackek és a táncolós jump-upot szép lassan a neurofunk taszította le a trónról. Ezt az időszakot véleményem szerint nevezhetjük a műfaj zenitjének, mivel talán ekkoriban születtek a legösszetettebb, de még is slágeresnek mondható agyszülemények.

Azonban ahogy sokasodott a drum and bass-őrültek száma, annyira osztódott egyre több alfajra a zsáner. Megjelent a technoid hangzás kinevelve olyan máig első osztályú előadókat, mint a Noisia, Spor vagy Audio. Még kicsivel később pedig már egyértelmű hatalomátvételről beszélhettünk itthon a techstep és a darksteppel kapcsolatban. Sorra jöttek hazánkba a műfaj éllovasai létrehozva itthon a kissé hülyén hangzó mészárbéz kategóriát. Hatalmas érdeklődés kísérte a Therapy Sessions féle durvulást, ahol már Evol Intentre, Panaceára, Current Value-ra meg Counterstrike-ra csápolt a törtütemsereg.

Valahol ekkoriban érte el a drum and bass közeg az elkorcsosulását. Egyre többen és egyre fiatalabbak jártak először a Kultiplexbe, Olof Palme-házba, majd a Mokkacukába és a K2-be. A kezdeti barátságos, késő tinédzsereket leváltotta az akkoriban tomboló emolázban égő gimnazista tömeg és megjelentek az első dnb bulik a Studio-ban. A Youtube-ot ellepték a különböző drámendbésztáncos videók és hipp-hopp irtó ciki lett ikszelgetni a bulikban és megszűnt a közös táncolás rituáléja. A dnb-be még a Kultis időszakban vagy még korábban bekapcsolódók elhatárolódtak az újonnan megjelenő, szembelógóhajú, talpig fekete tizenévesektől és sokan kikoptak a szcénából.

Ez volt a drum and bass térhódításának határa. Egyre gyorsabb és egyre agresszívabb lett a zene, ami már sokaknak nem egyezett a fiatalon felszedett zenei kultúrájával. Sokat beszélgettem annak idején, hogy ki hogyan ismerkedett meg ezzel a zenével, és előtte mit hallgatott. Sokan a korai reggae őrületet megunva ismerték meg a jungle-t és vele a jump-upot, majd szerettek bele később a neurósabb hangzásba. Mások a kétezres évek eleji kaliforniai, pop-punk, skatepunk zenéken felnőve találták meg ugyanazt az energiát a drum and bass-ben, amit eddig a két akkordos punk pörgős dobja jelentett nekik.

Nagyjából a mostani 20-23 évesekről vagyis a - bármilyen szarul is hangzik - lassan kiöregedő generációról van szó. A náluk fiatalabbak már egy kész szcénába kerültek bele, sokuk egyszerűen azért, mert akkoriban mindenki dnb-re járt. Így, ahogy annak idején az Offspring, nekik már a különböző emo és hardcore együttesek adtak az alapot zenei ízlésüknek. Ismervén eme műfajok agresszivitását, erőszakosságát nem csoda, hogy az átalakuló közönséget egyre vadabb, keményebb zenével kezdték bombázni a producerek. Persze kivételek így is akadnak, de a többség - akik mára 17-18 évesek - nagyjából ilyen úton ismerkedett meg ezzel a műfajjal. Aztán a dnb szép lassan visszakúszott az undergroundba.

Kábé 2009-re tehető, amikor itthon az electro személyében új trónörökös tűnt fel. A Kollektíva-féle bulikra egy idő után legalább annyira volt kötelező a megjelenés, mint egy-egy Mokkás drum and bass-en. Bármilyen furán is hangozhat, de az electro kedvelői közül sokan az indie vagy más gitár, rockműfajokból keveredett ide, ahogyan meg is található számos közös vonás az említett műfaj és a rock között. Nemhiába születtek akkoriban sorra a kettőt ötvöző próbálkozások vagy jött létre a hamar elhaló new rave mozgalom. Azonban a Kollektíva a 18-as korhatár megszabásával gátat próbált szabni a szcéna felhígulásának, aminek gyümölcsét később a Noise Night aratta le. Amíg a Kollektíva mindig is igyekezett igényesebb előadókat csábítani hazánkba, a Noise Night inkább másodvonalas, egyszerűbb, mondhatni butább electrót játszó DJ-ket hívott zenélni. Látván, hogy ez a szimpla, reszelősebb, zugó 4/4 mennyire bevonzza a fiatalokat, szép lassan az electro is átalakult, levetkőzve a Justice, Daft Punk, Digitalism és MSTRKRFT által fémjelzett zeneiségét és érdektelenségbe taszítva az addig népszerű Kollektíva sorozatot.

A Noise Night-féle bulik az jellemezte, ami manapság is tendencia az electroban. Csináljunk lázadást, őrüljünk meg, tomboljunk, szakadjon szét az agyunk, de szigorúan este 8-tól hajnal 4-ig. Feltűnt a Bloody Beetroots és óriási sikere közepette mondhatni legalizálta az erőszakos, durva electro létjogosultságát, hogy aztán teret adjon a többieknek. Szó sem volt már itt táncolásról, elszállós kiállásokról, az itt is megjelenő egyre nagyobb számú 15-16 évesek egymás hegyén-hátán őrjöngenek, bodysurfölnek és valóban forradalmi zúgolódás, tömeghisztéria kíséri a nagyobb bulikat, aminek aztán a sajnálatos West Balkán-tragédia jelentette a végállomást. Átmenetileg.

Aztán ugyanebben az időszakban lett szinte kötelező, hogy legyen szó electro vagy dnb DJ-ről, mindenki becsúsztatott egy kis dubstep-et a szettjébe. Igaz, hogy itthon már azért egy ideje megjelent a műfaj, de a zsánereket áthidaló bassline-orientált mozgalom megjelenésével kezdett csak a köztudatba eljutni a dubstep. Ahhoz képest, hogy a szakma nagy öregjeinek számító Caspa, Benga vagy Skream zenéi sem szűkölködtek mély basszusokban, kemény törzításokban, még is a mára filthstepre keresztelődött alfaj kellett ahhoz, hogy a dubstep teret nyerjen itthon. Az eredetileg valóban kevésbé táncolható, lassabb, összetettebb hangzás után megjelentek olyan előadók, akik valóban mocskos basszus témákkal, varacskos hangzással és már-már randomnak tűnő dalfelépítéssel operáltak, teljesen lealacsonyítva a dubstep színvonalát, elérve azt, hogy nagyjából két hangsávot használva (dob, basszus) bárki tudjon DURVA dubstepet csinálni, kinevelve hétről hétre új "tehetségeket".

Amíg a dubstep underground státusza alatt volt aki az alapból nyugodtabb hip-hopból kerület a műfajba, addig mostanra ismét azon fiatalok fedezik fel, aki kora tinédzserkori zenekaraik agresszióját keresik. Bar9 vagy Bare Noize elvette az izgalmat a feltörekvő zsánerből, Borgore pedig egyenesen gorestep néven jellemzi saját, erősen szexuális tartalmú és erőszakos zenéjét. Milyen érdekes, hogy Skream-ék Szigetes fellépésétől eltekintve, itthon főleg az előbbi neveket hívják, ahogy rövid időn belül mind Bare Noize, mind Borgore fellépett itthon, méghozzá az undergroundnak semmiképp sem mondható Up! és Studioban, de Bar9 is majdnem volt itthon. Na meg ugye a legelején említett Skrillex.

Skrillex-et azért szeretném kiemelni, mert talán ő a tökéletes mintapéldája az általam pedzegetett folyamatnak, miszerint minden undeground műfaj a zenitjét elérve az agresszivitással kerül be végül a mainstream köztudatba. Skrillex ugyanis az emo kirakatzenekarának számító From First to Last frontembere volt, hogy aztán alig egy éve belekezdjen elektronikus zenei karrierjébe és üstökösként törjön be a szcénába elképesztően durva hangzásvilágával, kifejezetten erőszakos zenéjével és az ettől a világtól távol álló Deadmau5 támogatásával.

Skrillex a hardcore mentalitást átmentette zenéjébe is totálisan eldurvítva mind a dubstep, mind az electro műfaját és voltaképpen ezzel elérve, hogy a tinédzserek most már egy elektronikus zenei klubban is átérezhessék azt az agressziót, amit eddig hardcore zenekarok koncertjein tehettek csak meg. A mocsokkal átitatott elektronika - itthon legalábbis - minden elsöpört ismét. Hova tovább?

Nem tudni. A dubstep nem sokára kifutja magát, hogy aztán talán pont a breakbeat legyen a mocsokáradat következő áldozata. Ameddig az ifjúságnak nem lesz igazán mi ellen lázadni, ameddig a viszonylagos jó módban maximum csak a konformizmus elkerülése jelent valamiféle ellenszegülést, addig a zárt klubokban továbbra is ilyen zenéjre lesz igénye a nemsoká felnőttségbe átlépő ifjak fölösleges energiáinak levezetésére. Eközben az élőzene teljesen másik utat jár be, hódít a nyugodt hálószobapop, Lo-Fi és hipszter zene illetve a csináld magad attitűd, ahol pont az a vonzó, hogy néhol esetlen a hangzás és talán nem minden hang van a helyén.

De ez már egy teljesen másik téma. Az, hogy ma már egyértelműen beette magát a popzenébe az elektronika talán valamiféle megújuláshoz vezet vagy egyszerűen mindenki átnyargal az olyan kevésbé rapid módon változó műfajokhoz, mint a techno, minimal vagy goa. Esetleg megcsömörlik az egésztől és valami teljesen újat talál, vagy szimplán visszakanyarodik az előző évszázad zenei nagyságaihoz. Nem tudni mi lesz, de ameddig a lázongásnak nem lesz igazán oka, addig minden bizonnyal folytatódik a tendencia és más műfajokban is jelentkezni fog a Skrillex-effektus.

A bejegyzés trackback címe:

https://adultainment.blog.hu/api/trackback/id/tr412762842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AdamBast · http://soundcloud.com/adambast 2011.04.09. 20:36:25

Hát a techno mostanában tényleg nem változik, ugyanis nincs.
A minimál elnyomta, de remélem hamarosan vége lesz annak is és újra mernek classic technokat kiadni és játszani.

deftones 2011.04.10. 23:27:02

:D:D Teljesen egyet értek a cikkel, bár én kifejezetten szeretem Bare Noize-ot és Skrillex-et, talán pont az alapjáraton hardcore/metalcore beállítottságomnak köszönhetően. Én nem az agressziót tartom a központi elemnek, inkább a káoszt és az erőteljese dinamikus hangzást, azt hogy teljesen megőrülhetsz egy ilyen bulin. Hasonlóan egy mathcore bulihoz, a hétköznapi rendszerszerűséget nagyon jól ki lehet egy ilyen bulin "pihenni"
Mellesleg én 21 vagyok, és azért inkább a régi jungle-hoz, (ill. post-hardcorehoz) húz a szívem, ennek ellenére bírom az elvadulós electro-t is :D

A classic techno és társai mondjuk egyáltalán nem érdekelnek, ha megunom az electro-t akkor inkább klasszikus 80-as évek beli indie emo-hoz, esetleg néha valami alter zenéhez, vagy akár régi magyar rock-hoz nyúlok vissza ;)

trololol 2011.05.14. 22:18:39

Ha hogy olyan szavakat használsz amit normális ember nem és nem szereted a filthstepet akkor már van rá okod hogy szidd a híres előadókat?Egyik felsorolt előadónak sincs semmi köze az agresszióhoz. A prodigy agresszív, skrillex kaotikus maximum. Bar9 meg főleg nem agresszív, lassú, lágy számokat csináll. Bare noize is csak kaotikus, bár én még meghallgatnám a can't help me-t mielött ilyeneket írok... Ja, és a cikk dubstepről szóló részéhez miért raktad ki a kill everybodyt ami egy jó electro száma skrillexnek?

tibi126 2011.05.14. 23:26:45

A cikket egyszerűen nem tudom hova tenni. Már az elején se teljesen igaz, de amikor már Skrillexet szidja valaki olyan szövegkörnyezetben hogy "micsoda agresszív" annak valószínűleg fogalma sincs Skrillex zenéjéről.

Én lassan 1 éve hallgatok dubstepet és meglepő módon semmilyen agresszióm nem származik belőle. Ugyanúgy hallgatok Borgoret mint Bare Noize-t, Skrillex pedig személyes kedvencem. Feltételezem azt is hogy a cikk írója soha életében nem volt olyan szórakozóhelyen ahol dubstep előadók jártak, mert nagyon nem az megy ott, amit leírt.

Az hogy valaki (akinek úgy tűnik köze sincs ahhoz hogy mi az a dubstep) minden stílust el kezd szidni ami aktuálisan népszerű a fiatalok körében már elárul valamit róla. Az meg hogy "a West-

Balkánon történt dolgok tulajdonképpen az ott hallgatott zene eredménye" már kifejezetten felháborító.

Skrillexről és az erőszakról annyit, hogy figyelmedbe ajánlom a "With you friends" című
számát.
És egy olyan előadót aki hihetetlenül tehetséges, és olyan zenét rak össze amit más nem, szerintem nem kéne leszólni mert a saját tájékozatlanságodat bizonyítod vele.
Azért mert elektronikus műfaj, még nem jelenti azt hogy 0 tudással készítik ezeket a zenéket a művészek.

Az "..ettől a világtól távol álló Deadmau5.." mondatod nem tudom értékelni, főleg azért mert ő egy nagyrészt progressive-house előadó és szintén végtelenszer tehetségesebb mint a cikk írója abban amit csinál.

Az meg hogy a zenei stílusokkal nem vagyunk tisztában megmutatkozik ott is hogy Skrillex "Kill everybody" című száma - mint azt már előttem leírták - még mindig electrohouse, és a címe a legnagyobb agresszió benne.

Elég zavaró hogy valaki cikket ír olyasmiről amiről fogalma sincs. Mindig vannak akik a fiatalság ellen vannak mindenben, de az, hogy összeszedjük néhány híres előadó nevét és ráfogjuk hogy megrontja az embereket, egyszerűen nevetséges.

A többi bejegyzést már el sem merem olvasni ezen a blogon, mert ezek után biztos hogy mérhetetlen baromságok lesznek kitalált világproblémákról és megmagyarázásukról.

Liar Bronx 2011.06.20. 21:02:41

Hát igen, ott kezdődik, hogy Deadmau5 dubstep előadó IS (persze általában progressive house).

Aztán Skrillex főleg electrohouse előadó és gondolom ezt a számot senki se hallgatja meg, csak azért rakta be a cikk írója mert "agresszív" címe van. Másrészt hallgassa csak meg valaki a Rock n roll-t és abból csak annyit hozhatna ki, hogy egy lány sikít benne, mint "agresszív" részt.
Harmadszor, Skrillex zenéjének és a dubstepnek semmi köze az emo-hoz és ajánlom a cikk írójának, hogy olvasson utána az emo jelentésének is, mert úgy látszik azzal sincs tisztában.

Aztán nem hallottam, hogy bármi nagy tragédia lett volna dubstep előadók koncertjein, a West Balkánban pedig nem dubstep party volt és nem a zene okozta a tragédiát, hanem az hogy pánikba estek, mert valaki azt kiáltotta, hogy késelés van.

Skrillex nekem is a kedvencem és Deadmau5-t is hallgatok, ezenkívül nem hallgatok nagyon más dubstepet, de szeretem és megjegyezném, hogy nem vagyok agresszív és emo-s meg főleg nem, nem szoktam tajrészegen vonaglani dubstep partykon és igen, elmegyek a következő Thrasher partyra is ;).

Liar Bronx 2011.06.20. 21:13:07

Persze a cikk írójának igaza van abban, hogy a goa nem agresszív, hisz milyen is lenne egy olyan zene műfaj, amire az emberek belövik magukat? :'D De ha neki ez tetszik, mert ez nem agresszív hát gratulálok, jó szórakozást az űrlényekkel meg a természetfölötti lényekkel :)

sparkie · http://adultainment.blog.hu/ 2011.06.20. 22:43:20

@Liar Bronx: kérlek csak azt ne kezd el nekem magyarazni hogy itthon az emot mindenki a Jimmy Eat Worlddel azonositja :DDDDD

sparkie · http://adultainment.blog.hu/ 2011.06.20. 23:01:11

amugy az index jon nekem harom sorrel amiert harman is csak azert regisztraltok hogy jol megmondjak mennyire nincs igazam!

Liar Bronx 2011.06.20. 23:52:00

@sparkie: nem az a lényeg,csak annyi h Skrillexnek meg a dubstepnek nincs köze az emohoz, akkor már inkább Deadmau5 Ghost n stuff-jának, amit csak úgy hívunk h dubstep gyászinduló (mellesleg nem dupstep, csak azért mondják rá mert megint itt a dubstep-emo-agresszió sztereotípia), amúgy tetszik a blog, én is így szoktam írni a weblapomat, meg a blogomat ezért tetszik a stílusod :) csak Skrillex-et ne merje senki se szapulni, mert fejbe vágom

sparkie · http://adultainment.blog.hu/ 2011.06.21. 00:17:07

@Liar Bronx: reszemrol pont hogy a ghosts n stuff a kedvenc deadmau5om,de attol meg h mas nem igy gondolja nem fogom fejbe vagni :)

egyebkent ha figyelmesen olvasod a posztot valoban nem latod az athallast?

nem bunkosagbol, de van egy erzesem, hogy pont te is a 16-19 eves korosztalyhoz tartozol.de ez csak tipp.

Liar Bronx 2011.06.21. 00:22:12

ne érts félre én is szeretem a Ghost n stuff-ot csak a hangzásáról beszéltem :) nem értem h hol van az áthallás és egyébként rosszul tippeltél ;)

Liar Bronx 2011.06.21. 00:28:05

@sparkie: egyébként se nagyon egyezik a zenei stílusunk, mert a fesztiválokról írt postból nekem pont a Volt fellépői a kedvenceim (és itt belátom h a MCR emo-s banda, de akkor is szeretem)a Soundon nem olyan jók most a fellépők, de a Sziget az jó lesz, mondjuk azért szívesen elmennék egy külföldire.

ad3423324 2011.07.01. 15:03:53

@Liar Bronx: eggyel ezelőtti hozzászólásodban ecseteled, hogy a cikkíró mekkora pöcs, amiért olyan dolgokról ítélkezik amihez nem ért. aztán most meg a goáról mondasz olyan über faszságokat, hogy a hátamon feláll a szőr.

Liar Bronx 2011.07.13. 15:32:56

@ad3423324: Hidd el, vannak ismerőseim akik goát hallgatnak. De mivel szép magyar kifejezéssel élve, faszom kivan azzal, hogy mindenkinek visszapofázzak (és gondolom már nektek is :D)ezért befejezésképp hadd örvendeztesselek meg titeket egy kis "über-agresszív" dubsteppel :)
www.youtube.com/watch?v=oIEEIif21g4&feature=related
süti beállítások módosítása